Senioren en Social Media

Sociale media zijn heel leuk. Maar hoe ga je online met elkaar om en welke verantwoordelijkheid heb je daar zelf in? Waar liggen de grenzen van online gedrag? Wat deel je wel, wat niet en waarom (niet)? Hoe praat je met je familie over grensoverschrijdend gedrag op internet en op sociale media?

Wat zijn online omgangsvormen?
Online omgangsvormen noemen we ook wel nettiquette. Het zijn ongeschreven regels over hoe je je moet gedragen op internet.

Waarom zijn online omgangsvormen belangrijk?
We communiceren snel en massaal. Dan schieten zorgvuldigheid, privacy en even tot tien tellen er vaak bij in. In de jacht op likes vormt het delen van schokkende beelden, kwetsende teksten of privacygevoelige informatie al lang geen taboe meer.SeniorenTAB - Social media - Senioren tablet voor ouderen

Maar berichten kunnen leuk, uitdagend en leerzaam zijn. Een mediawijs ‘klein-’ kind gebruikt deze media bewust om zichzelf te ontwikkelen (of vermaken) zonder daarbij een ander te schaden.

Waar ligt jouw verantwoordelijkheid?
Tegenwoordig is iedereen mediamaker. Ook jij. Ook kinderen en kleinkinderen. Iedereen met een smartphone kan een filmpje op internet zetten. Met elke blog, tweet of like maak je iets. Als je bijvoorbeeld gruwelijke beelden deelt, ben jij dan ook verantwoordelijk?

Je hebt het artikel niet geschreven, en ook de video of foto niet gemaakt. Maar toch publiceer je een verhaal of een reactie, simpelweg door te klikken met je tablet voor ouderen of mobiele telefoon voor ouderen. Wat is je eigen verantwoordelijkheid hierin?

Ga met elkaar in gesprek over hoe we op een respectvolle manier media kunnen maken:

  • Wie bepaalt wat er over een ander online mag worden gezet?
  • Wat deel je wel, wat niet? En waarom (niet)? Welke beweegredenen heb je bij het (niet) plaatsen of delen van content?
  • Mag je ongevraagd foto’s van anderen op Facebook of Instagram zetten?   Of moet je eerst toestemming vragen?
  • Kun je op internet feedback geven in gewone bewoordingen?

Het is soms lastig te beoordelen welke online content echt niet door de beugel kan. Soms gaat het om een grap, soms is er sprake van serieuze bedreiging of haatspraak. Sociale mediaplatforms zoals Facebook stellen hierover hun eigen richtlijnen op. Benieuwd hoe jij het zou doen als Facebook-moderator? Test het met deze tool van de NOS.

Bron: Mediawijsheid.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: